Velkommen til vernissage lørdag 26. november kl. 15.00 ! Årets utstillere er: Marte Utti, Svetlana Rezvaya, Elisabet Saksen og Benedicte Hetty. Foruten flott kunst kan vi by på gløgg og pepperkaker, musikalske innslag ved Magne Føreland og Gildas Le Pape fra Oslo Stringswingkollektiv og hyggelig samvær i vårt trivelige galleri. Les mer her:
Marte Utti, grafisk designer
Hennes smykker i sølv, cernit, lær og stein er et vakkert og populært innslag under juleutstillingen.
Svetlana Rezvaya: Kan en kunstner oppdage verden på nytt?
Ja, hvis kunstneren har en visjonsgave og kan se dypt inn i tingene, ikke bare overflaten. Da er et maleri ikke bare kunstnerens selvutfoldelse, men et brev, budskap til personer eller en bestemt person der billedkunstneren snakker om noe nytt.
Jeg tok opp maleri seriøst etter at jeg var ferdig på universitetet (med utdannelse i biologi og kjemi, Master) i 1986, og jobbet i 10 år som lærer i videregående skole. I 1997 begynte jeg å male i et kunstnerstudio (3 år). Det var ikke nok for meg. Og deretter studerte jeg maleri og tegning i private studioer hos ulike kunstnere i løpet av 4 år.
Jeg er sikker i min teknikk med olje, akvareller og tegninger, og har deltatt i kollektive og separate utstillinger.
Jeg liker å jobbe med forskjellige teknikker: akvarell, olje, akryl, pastell, blyant. Hver teknikk er en verden som gjør kunstneren i stand til å gå inn og bruke sine magiske egenskaper. I mine malerier streber jeg å formidle følelser av fred, glede og noen ganger tristhet eller bevegelse, håp, fornyelse. Hvis betrakteren får indre følelser eller har tanker gjennom sin oppfatning av mine malerier så har budskapet nådd sitt bestemmelsessted. Maleriene mine er i private samlinger i Norge, Finland, Russland og Tyskland.
På utstillingen kan dere se bildene mine i teknikker: akvarell, pastell, gouache, olje.
Elisabet Saksen, kunstkvilter
Jeg har alltid likt å skape noe med hendene, og har etter hvert et langt forhold til symaskina mi. I 1991 deltok jeg på et kurs i lappeteknikk, og siden har jeg vært «stoffavhengig»! Jeg skjønte tidlig at med stoff og tråd kan man komponere hva man vil. Innen Art Quilt (eller kunstkvilt, som jeg kaller det), er det ingen regler eller grenser! Jeg kan boltre meg i farger, teknikker, stoffer og tilbehør, og sy utfra egen inspirasjon fra natur, bilder, reiser, tanker, etc.
Jeg har gått mange kurs, både i inn- og utland innen Art Quilt, samt at jeg har vært elev i akrylmaling hos kunstneren Jørgen Dukan i flere år.
Er medlem av Skedsmo kunstforening, Sørum kunstforening, Lørenskog Quilteforening, og SAQA (Studio Art Quilt Associates). Jeg har blitt antatt i kunstnerjuryerte utstillinger, som Romeriksutstillingen og i Lessedra i Bulgaria.
Som regel komponerer jeg arbeidene mine på en intuitiv måte. Ofte starter jeg med hvite stoffer, og bearbeider disse videre med farging med reaktive farger, og fjerner så farge igjen med decharge eller klor. Jeg bruker stempler, sjablonger og trykker med silketrykk. I noen av arbeidene bruker jeg folie og metall. Jeg legger lag på lag og bruker ofte transparente stoffer. Slik blir det dybde i arbeidet. Dessuten liker jeg å jobbe i serier. Da får jeg utforsket et tema på flere måter og får prøvd ut forskjellige ting. En av mine siste serier er over temaet «Kopper-kar-vaser», mens en annen er «Under mikroskopet». Jeg engasjerer meg i form og farge, og er ikke alltid like opptatt av budskapet. Mye av det jeg driver med er lek! Jeg tenker ofte på noe Picasso skal ha uttalt: «Det tok meg 3 år å lære å male som Rafael, men det tok meg et helt liv å lære å tegne som et barn!»
Benedicte Hetty: ”Your art is to be the praise of something that you love. It may only be the praise of a shell or a stone” (Ruskin)
The maps are for me symbols of movement. Outer and inner journeys to be explored. There are millions of possible routes to take and lines to follow. There are meeting points, crossing borders and adventure… I love to travel and to learn, and use the maps as elements in the painting because they never stop to fascinate me. For me they represent the micro and macro cosmos; the world contra our body. We experience the world through our senses and with the body, and there is also an own world of landscape within us… the nerves, cells, bone structures and myriads of veins. Everything travel inside us and move constantly without our awareness, just as the world keeps going round without our attention. Fascinating! Maps are also giving us directions and help us to orientate. Transformed into a spiritual path, they are practical tools of discovering each person's personal life journey and the purpose we came here to discover.
I work with symbols and figures; visible in a sort of dreamlike landscape… They appear and disappear… I try to express different layers of reality and layers of experience, both physical and spiritual. Painting out my symbols are a way of giving them the space and life they deserve, in order to exist on the same level as the physical world we call Reality. They know something about me which I try to discover, by communicating with them and give them life in the artwork. It is a mystery to reveal and a lot to learn. As we are collective beings, I feel that these characters and feelings put into my work, may communicate on a different level with the viewer. And that it is possible to interact as a viewer on a more subconscious subtle level than the “clever” mind.
My work is not to be understood rationally, but to be felt or not felt…