Ti år er kanskje ikke en høy alder for et galleri, men for oss er det en stor begivenhet som skal markeres ettertrykkelig. Vi ønsker velkommen til en fantastisk flott utstilling med ti utvalgte kunstnere, alle med tilknytning til vårt hyggelige, lille galleri. Disse er: Carolina Mari Finngård, Zdenek Sopousek, Øystein Blegen Hoel, Kerry Grøneng, Kari Eldnes, Odd Hoff-Petersen, Lill-Anita Olsen, Einar Stavrum, Mariano Pignatiello og Tobbe Malm.
Carolina Marí Finngård er født på Ibiza, i Spania. I 1996 ble hun utdannet illustratør i Barcelona, og frem til 2009 har hun jobbet ved flere norske forlag som illustratør. I 2004 tok hun hovedfag på Kunsthøgskolen i Oslo ved avdeling for metall. Finngård har deltatt på flere kollektive utstillinger i Oslo og i utlandet. Hennes bidrag til utstillingen er en ekstrakt fra prosjektet «Glasskår ved Middelhavet».
Zdenek Sopousek er født og oppvokst i Praha, Tsjekkia, og har vært bosatt i Norge siden 1982. Sin kunstnerisk hovedutdannelse har han hos Christiania Friakademi i Oslo med Jan Cato Bøttger som hovedlærer, 2002 – 2007. Zdenek Sopousek har hatt flere separatutstillinger, og har også deltatt i flere kollektive, både i Oslo, England, Luxembourg og i Tyskland (Leipzig).
Han jobber med oljemaleri på lerret og med fotokollasje. I de siste årene har han også blandet disse 2 teknikkene. Hans stemningsfulle malerier grenser mellom det absolutt vakre og det absolutt stygge og er alt fra figurale til det helt abstrakte. Hans tema under utstillingen er underjordisk natur.
Øystein Blegen Hoel bor og arbeider i utkanten av Oslo. Det er først og fremst natur og mennesker som er utgangspunkt for hans arbeider. Ikke slik vi oppfatter det ved første øyekast, men heller krefter og motkrefter som ikke er helt åpenbare. Det som han kaller energien bak fasaden.
Med mer enn 30 år som kreatør og kreativ leder i reklamebransjen har Øystein jobbet med et bredt spekter av visuelle virkemidler. Han har mottatt en rekke nasjonale og internasjonale bransjepriser, bl. a i Cannes, Venezia og New York. Siden 2012 har han stilt ut i flere Oslo-gallerier – og i Bøler kirke. Han har utdannelse innen markedsføring, journalistikk og visuell kommunikasjon. Kunstfaglig utdannelse og kompetanse fra Nydalen Kunstskole, samt privat undervisning og veiledning hos etablerte kunstnere.
Kerry Grøneng er født 07.01.51 i Levanger, Norge. Hun malte klassisk figurativt til å begynne med, men fant fort ut at hun savnet kreativiteten, spontaniteten og fargene, som er hennes store lidenskap. Etter hvert som årene har gått har bildene blitt mere abstrakte. De siste årene har hun stort sett malt olje på lerret i store formater. Monoprint er dessuten en ny lidenskap. Inspirasjonen og kraften får hun fra den fantastiske naturen vi lever i. I 2006 åpnet hun sitt eget galleri i Levanger. Her inviterer hun også gjesteutstillere. Hun kan vise til utstillinger i både inn- og utland.
Kari Eldnes beskriver sine arbeider på denne måten:
syn
hørsel Impulsene bearbeides ofte lenge og blir til minner
følelser før de omdannes til mitt uttrykk i
tanker flater, former og farger.
smak
lukt
Kari Eldnes er utdannet ved Nydalen Kunstskole (trinn 1-4 og tilleggskurs), samt enkeltstående kurs i foto og grafikk. Hun er innkjøpt av Akershus Fylkeskommune og diverse privat i Norge og Spania, og er dessuten juryert medlem av NFUK (Norsk Forening for Uavhengige Kunstnere)
fb: Galleri Kari Eldnes / fb: Kunstsyderiet / www.karieldnes.no
Odd Hoff-Petersen ble født i 1945 og utdannet ved Westerdal. Han har jobbet som Art Director, grafisk designer og illustratør. Han er medlem av Tegnerforbundet/NBK, og har deltatt på kollektivutstillinger samt hatt separatutstillinger av bokillustrasjoner og bilder. Han har dessuten mottatt Tegnerforbundets reisestipend og fått Tegnerforbundets pris Kråkeegget for illustrasjon til plakat Den Norske Bokklubben.
Om bildene sine sier Odd: Stofflighet og vakker tekstur har blitt viktigere og viktigere for meg. I disse bildene leker jeg litt med farge, papp og papir og prøver å gi dem elementer med organisk uttrykk. Motivene kan være landskap, stemninger, inntrykk, kanskje noe annet. Faktisk laget bare for moro skyld. Uten særlig dypere meninger, selvrealisering eller leting etter livsfilosofi. La ikke titlene begrense deg. Tolkning er opp til den som ser...
Lill-Anita Olsen sier følgende om sine arbeider: Serien Innerbody blues, med broderier, kom i stand etter at jeg fikk en kreftsykdom som gjorde at jeg naturlig nok ble fascinert av hva som skjer i kroppen under cellegiftbehandlinga. Arbeidene må ikke oppfattes som et selvportrett, men mer som et generelt og universelt ”menneske-portrett” all den tid flere og flere blir rammet av denne sykdommen.
Jeg har også gjort meg noen tanker om det kan være et viss slektskap i det at naturkreftene blir sterkere og sterkere med stormer, flodbølger og ødeleggelser. Korallrevene dør. Forsøpling både til vanns og til lands. Kan det være slik at vi får kjenne på kroppen det som kloden vår også går gjennom?
Ved å gå inn på mikronivå vil man se at ei celledeling/en ondarta svulst etc også kan være vakker i all sin heslighet til tross for sin ødeleggende kraft. Det ligger en sårhet og en form for ensomhet i å kjenne på følelsene når ting endres og du mister kontrollen. Det vakre i det groteske. Tiden som er viktig og uviktig og som går med sine skurrete øyeblikk og ujevne steg videre i livet og som gir nytt håp.
Mine arbeider er ei feiring av livet med alle dens fasetter.
lillanita.com / www.lofoten-nesland-guesthouse.com / peacepainting.org
Einar Stavrum ble født i 1931 på Ytterøy i Nord-Trøndelag, men har oppholdt seg store deler av året i Hyères, Provance, hvor han har jobbet med akryl , akvarellteknikker og materialer fra naturen. Han hadde sin første separatutstilling som 60-åring, og har i ettertid gjort separatutstillinger til en årlig begivenhet i både Norge og Skandinavia forøvrig. Han er innkjøpt av en rekke offentlige og private samlinger.
Einar Stavrum ble tidlig utdannet lærer, logoped og også høgskolelektor etter utdanning ved S.S.T.L. Notodden. Han har arbeidet størstedelen av sitt yrkesaktive liv som avdelingsleder ved lærerhøgskolen. I en treårsperiode var han engasjert som Norad-ekspert i Zambia, og som medlem av "Utvalget for Form og Farge" og "Tenkegruppa for de kunstvitenskapelige fag" ved universitetet i Trondheim har han satt spor etter seg. Også som medforfatter i formingsverket "Form og Forming" (Universitetsforlaget 1978). Han har dessuten illustrert bøker.
Mariano Pignatiello er 40 år gammel og er fra Buenos Aires, Argentina. Han er utdannet billedkunstner på høyskole og universitet i Buenos Aires. Siden 2003 har han bodd i Norge, og siden 2008 i Oslo. Han er gift og har barn. Siste 10 år har han hatt atelier i atelierfellesskapet Oslo Prosjektrom. Han har deltatt i individuelle og kollektive utstillinger i Argentina, Peru og Norge, deriblant Høstutstillingen i 2006.
Prosjekt "Emoticon" er en utstilling av tegninger. Selvportrettet har ikke vært kunstnerens monopol på lenge. I dagens samfunn er det å avbilde seg selv noe som kan gjøres flere ganger om dagen. Gjennom mobiltelefonene viser vi hvordan vi ser oss selv, hvordan vi vil bli sett, hvilke ting vi vil være tilknyttet og til slutt, hvordan vi forestiller oss at vi er. Med sitt arbeid ønsket Mariano Pignatiello å tilbakestille sine selvportretter, fjerne dem fra selfienes territorium. Han ønsker å knytte bildet av seg selv til de mest varierte psykiske tilstandene, til de mest ubehagelige og dystre følelsene og tankene. Se seg selv med det berørte utseendet, depersonalisert, som om det kjente ansiktet var rart for ham. Og så la ansiktet falle i angst, i depresjon, i forvirring, frykt, galskap. Psyken i kontekst av portrettet. Et forstyrrende element som den viktigste iscenesetteren på scenen. Han valgte å starte med å assosiere en psykisk tilstand med en spesifikk farge. Firkantformatet vil være knyttet til både ID- bilde og gjeldende Instagram-format. De er tegninger, men de er samtidig farge og frigjort form. De er portretter, men de er samtidig historier om følelser fremkalt for å bli portrettert. Serien består av 50 tegninger på papir med tekstur. Seks av dem vil bli vist under jubileumsutstillingen.
Tobbe Malms kunstnerskap henter sin styrke fra følelser og hans iboende fortellerglede. Den oppmerksomme kunstneren kombinerer refleksjoner av vår tid med uttrykk som går tilbake til oppveksten i gruveindustriens Norberg i Sverige. Han skaper unik kunst som bidrar til nysgjerrighet og undring.
"Jeg tenker mye på hva som skjer i samfunnet. Prosessen i verkstedet blir som en kanal for funderingene mine, og jeg jobber ustrukturert og har skisseblokker overalt. Jeg jobber intuitivt og fysisk. Jeg bruker hele kroppen, bøyer jernet og sveiser det sammen. Jeg liker å være fullt tilstede i mitt arbeid."
Tobbe inspireres av møter med mennesker og levd liv, og også ting i verden som kan være mindre vakre. Politikk og urettferdighet er eksempler på temaer som setter igang kreative prosesser hos kunstneren.
Velkommen til vernissage lørdag 7. september kl. 15.00 til 17.00.